۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۱:۱۰

بنای تئاتری که محلی برای معتادان شد/ همسایه‌ها گله‌مند هستند

بنای تئاتری که محلی برای معتادان شد/ همسایه‌ها گله‌مند هستند

بنای قدیمی اداره برنامه‌های تئاتر که به دلیل بازسازی تعطیل و تخریب شده این روزها تبدیل به مکانی برای اسکان شبانه معتادان و بی‌خانمانان شده که حتی اقدام به سرقت از ساختمان مجاور این بنا نیز کرده‌ و این امر باعث گلایه و شکایت ساکنان ساختمان مجاور شده هم شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، زمانی در خیابان پارس و در ساختمان اداره برنامه‌های تئاتر گروه‌های نمایشی روند تمرین و تولید آثار خود را طی می‌کردند و این مکان به عنوان مکانی فرهنگی و هنری شناخته می‌شد اما از آنجایی که به دلیل کمبود امکانات سخت افزاری تئاتر ایران، از مکان‌های موجود تئاتری بیش از حد ظرفیت‌شان بهره‌برداری می‌شود، اداره تئاتر نیز فرسوده شد و هر روز مقاومت و امنیت آن کم و کمتر شد.

وقتی مدیران و مسئولان هنری و تصمیم‌گیرندگان تئاتری عزم خود را برای تعطیلی و بازسازی اداره تئاتر جزم کردند کمتر کسی تصور می‌کرد که سرنوشت بازگشایی مجدد این بنا به جایی بیانجامد که بنای تمرین تئاتری‌ها تبدیل به مکانی برای تجمع معتادان و بی‌خانمانان شود. زمانی وقتی در خیابان پارس از مقابل اداره تئاتر عبور می‌کردیم چهره‌های آشنای تئاتری را در مقابل در ورودی این بنا می‌دیدیم و این روزها در ورودی اداره تئاتر وسایل خواب فردی دیده می‌شود که شب‌ها این فضا را برای گذراندن شب انتخاب کرده‌اند.

رختخواب فردی که این روزها مالک ورودی اداره تئاتر است

ورودی اداره تئاتر این روزها شاهد یک قطعه آهنی است که پس از شکسته شدن در سابق ساختمان و حضور معتادان و اراذل در بنا و ایجاد مزاحمت برای همسایگان و ساکنان ساختمان مجاور، به در این مکان سابقا فرهنگی جوش داده شده است. البته مشخص نیست این قطعه فلزی هم تا چه زمانی در مقابل تلاش بی‌خانمانان برای ورود به بنا مقاومت خواهد کرد.

قطعه‌ای فلزی که تنها محافظ اداره تئاتر از ورود بی‌خانمانان و معتادان است

چندی پیش معتادان و اراذلی که با شکستن در ورودی اداره تئاتر شب‌ها را در ساختمان سپری می‌کردند اقدام به سرقت از ساختمان مجاور اداره تئاتر واقع در نبش خیابان تمدن کردند. ساکنان ساختمان مذکور از این وضعیت بسیار نگران هستند و حضور اراذل و معتادان را در بنای تعطیل شده اداره تئاتر باعث ناامن شدن محل می‌دانند.

ساختمان مجاور اداره تئاتر که از مشکلات پیش‌آمده در امان نیست

اما اتفاقات اداره تئاتر و مشکلات ایجاد شده برای ساکنان ساختمان مجاور به اقدام به سرقت ختم نمی‌شود. وقتی خودروی یکی از ساکنان مقابل بنای اداره تئاتر پارک بوده شکستن و افتادن یکی از شیشه‌های بزرگ بنا خسارتی به خودروی مذکور وارد می‌کند. مالک خودرو شکایتی را از طریق کلانتری تنظیم می‌کند ولی به گفته وی هنوز پاسخ درستی برای احقاق حق خود دریافت نکرده است.

اداره تئاتر این روزها دیگر اصلا شبیه یک مکان فرهنگی نیست

رهگذران و عابرانی که به گفته خود اکثر اوقات از مقابل بنای قدیمی اداره تئاتر عبور می‌کنند نیز از فضای ایجاد شده به واسطه ظاهر تخریب شده بنای اداره تئاتر راضی نیستند. این امر از سوی مغازه‌دارانی هم که در پیرامون اداره تئاتر فعالیت می‌کنند نیز مطرح شده است و آن‌ها نیز از ناامن شدن محیط پیرامون بنا و همچنین ظاهر ساختمان خوشحال نیستند.

مکانی که روزی تئاتری‌ها در آن تمرین می‌کردند

بلاتکلیفی بازسازی و بهینه‌سازی این ساختمان در حالی ادامه دارد که خانواده تئاتر به دلیل نبود مکان تمرین مناسب در ساختمانی استیجاری و با هزینه بالا به تمرین آثار خود می‌پردازند و مدیران و مسئولان همچنان در گفته‌های خود از تداوم پیگیری برای بازسازی و بازگشایی مجدد اداره تئاتر صحبت می‌کنند.

مشخص نیست سرانجام بنای اداره برنامه‌های تئاتر که بیش از چند دهه تأثیر بسزایی در روند تولید تئاتر ایران داشته است و روزگاری پذیرای چهره‌های هنری بود به کجا خواهد انجامید. گرچه امید می‌رود در آینده‌ای نزدیک اگر هم مشکلی پیش‌روی مسئولان تئاتری کشور برای رفع این مساله وجود دارد، برطرف شود و آنها نیز بتوانند پرونده این ساختمان هنری را به سرانجام نیک برسانند.

کد خبر 2044082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha